Nagy büszkeséggel osztjuk meg a hírt, hogy Kollár Máté, a Nemzetközi tanulmányok alapszak végzős hallgatója, kiemelkedő eredményeinek köszönhetően felvételt nyert az Egyesült Államok két rangos egyetemére, a Columbia University és a Georgetown University mesterszakjaira. Máté az Orosz-Eurázsiai és Kelet-európai tanulmányok területén folytathatja tanulmányait, tovább mélyítve tudását a régió politikai, gazdasági és társadalmi folyamatairól.
Szakmai tapasztalatát már egyetemi évei alatt is aktívan építette: első éves hallgatóként gyakornok volt a budapesti Amerikai Nagykövetségen, majd a HUN-REN Társadalomtudományi Központban, ahol hozzájárult nemzetközi politikusok és globális vezetők szövetségi köreinek feltérképezéséhez, valamint parlamenti beszédek elemzéséhez a COVID–19-cel és migrációval kapcsolatos narratívaváltások azonosítása céljából. Mostani sikere nemcsak saját kiemelkedő teljesítményét igazolja, hanem inspirációul szolgál minden hallgató számára, akik nemzetközi karrierben és továbbtanulásban gondolkodnak.
Először is gratulálunk! Két rendkívül rangos egyetemre is felvételt nyertél, a Columbiára és a Georgetownra. Melyiket választod, és mik a legfontosabb szempontok a döntésed során?
A legfontosabb kérdés számomra az, hogy hol érezném magam jobban. A Columbia világszerte ismert, az egyik legnevesebb egyetem, ráadásul New York nemzetközi közegében található. Ezzel szemben a Georgetown kiemelkedő az én tanulmányi területemen, a politika, diplomácia és közgazdaságtan területén, olyan diákok végeztek itt mint Bill Clinton vagy Lyndon B. Johnson és mivel Washington D.C.-ben 15 percre helyezkedik el a kormányzati negyedtől és a Fehér háztól, kiváló szakmai lehetőségeket is kínál ezen a téren.
Bár a mainstream kultúrában a Columbia neve ismertebb, szakmai berkekben mindkét intézmény hasonló elismertséggel bír. Éppen ezért számomra nem az egyetemi rangsorok a döntő tényezők, hanem az, hogy melyik környezet támogatná leginkább a szakmai és személyes fejlődésemet.
Mindkét egyetemen orosz-eurázsiai és kelet-európai tanulmányokra jelentkeztél. Mit takar pontosan ez a program? Milyen feltételeket kellett teljesítened a jelentkezés során?
Az egy interdiszciplináris program, amely, történelmi, közgazdasági, kulturális, kül- és biztonságpolitikai valamint nyelvi képzést ölel fel a posztszovjet térség és a Balkán vonatkozásában. A program részeként orosz vagy szerb-horvát nyelvet fogok tanulni – ez még nem végleges döntés, de valószínűleg a szerb-horvátot választom.
A felvételi eljárás során be kellett nyújtanom egy 4500 szavas tanulmányi mintát, amely a kutatási készségeimet bizonyította. Emellett egy 500 szavas személyes esszét írtam arról, hogy miért szeretnék az adott egyetemen tanulni, valamint egy 1000 szavas esszét az eddigi tanulmányaimról és szakmai érdeklődéseimről. A jelentkezés részeként 5 oldalas önéletrajzot is csatolnom kellett.
Hogyan jött a nemzetközi tanulmányok és az IBS iránti érdeklődésed?
Már középiskolában is éreztem, hogy a hagyományos tanterv keretei esetenként szűkösek számomra, mert sokkal inkább azok a témák érdekeltek, amelyek túlmutattak az órák anyagán: történelem, kultúra, nyelvek, filmek, zenék – különösen Kelet-Európa és a posztszovjet térség vonatkozásában. Mindig is foglalkoztatott a nemzetközi kapcsolatok világa, így olyan egyetemi szakot kerestem, ahol ezekkel a témákkal tudok komolyan foglalkozni. Amikor rátaláltam a nemzetközi tanulmányokra, és megnéztem, milyen karrierutakat kínál, egyértelmű lett számomra, hogy ez egy tökéletes kiindulópont lehet.
Az IBS-t több egyetem közül választottam, de végül egy meghatározó élmény erősített meg abban, hogy ide jelentkezzek. Akkoriban indult a World Tour verseny, amelynek kiírását elolvasva úgy éreztem, mintha rám szabták volna. Mivel már eleve fontolgattam az IBS-t, párhuzamosan jelentkeztem a versenyre is. A verseny során találkoztam más diákokkal, akikkel az érdeklődési körünk nagyon hasonló volt. Különösen emlékezetes volt számomra a döntőbe jutás, ahol kilenc másik diákkal töltöttem időt – velük a mai napig jó kapcsolatot ápolok. Amikor láttam, hogy mennyi hasonló gondolkodású ember választja ezt az egyetemet, végleg eldöntöttem, hogy az IBS lesz az első helyen a jelentkezési listámon.
Hogyan járult hozzá az IBS az akadémiai sikereidhez?
Az IBS meghatározó szerepet játszott abban, hogy magabiztosan és sikeresen jelentkeztem amerikai egyetemekre. Az intézmény oktatási rendszere rendkívül diákközpontú, ami lehetővé tette számomra, hogy az érdeklődési területeimnek megfelelően fejlődjek.
Mindez különösen akkor vált nyilvánvalóvá számomra, amikor más egyetemeken is tapasztalatot szereztem, mikor tavaly nyáron az Amerikai Külügyminisztérium által a SUSI program keretében Phoenixben az Arizonai Állami Egyetemen modern demokrácia kérdéseit és újságírást tanultam azt tapasztaltam, hogy ugyan úgy, ha nem jobban fel voltam készítve, mint az amerikai társaim, illetve a programban részt vevő hozzám hasonló kelet európai diákok.
A Bolognai Egyetemen az Erasmus félévem során, azt tapasztaltam, hogy egy hatalmas, több mint 90 000 diákot oktató nagy múltú intézmény részeként a hallgatók sokkal távolabb érezték magukat az oktatóktól. Ezzel szemben az IBS-en azt tapasztaltam, hogy az oktatók valóban figyelembe veszik a hallgatók egyéni érdeklődési körét, és segítenek abban, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki magunkból.
A szakmai tapasztalatok megszerzésében is hatalmas előnyt jelentett az IBS. Az egyetem kiváló partnerekkel rendelkezik, és ennek köszönhetően már alapszakos hallgatóként olyan intézményekben dolgozhattam, mint például a budapesti Amerikai Nagykövetség. Ezek az élmények nemcsak szakmai fejlődést biztosítottak, hanem önbizalmat is adtak ahhoz, hogy elhiggyem, képes vagyok a legjobb nemzetközi programokra is bekerülni. Az egyik legnagyobb visszaigazolás az volt számomra, amikor a Bolognai egyetemen a tantárgyaim kétharmadát mesterképzéshez tartozó tárgyakon teljesítettem, ahol olyan hallgatókkal dolgozom együtt, akik már több évvel előrébb jártak a tanulmányaikban, mégis ugyanolyan szinten tudtam teljesíteni, mint ők, de ugyanezt tapasztaltam gyakornoki programok során is, ahol szintén tanulmányaikban több évvel előttem lévő társaimmal ugyanazt a szintet tudtuk teljesíteni. Ez megerősített abban, hogy az IBS által nyújtott képzés versenyképes, és lehetővé tette, hogy már két év alatt olyan tudásra és készségekre tegyek szert, amely máshol talán csak hosszabb idő alatt lenne elérhető.
Emellett az IBS támogató közössége és az oktatók személyes mentorálása is óriási segítséget jelentett. Amikor elkezdtem gondolkodni azon, hogy külföldi mesterszakokra jelentkezzek, az oktatóim végig támogattak, tanácsokkal láttak el. A bátorításuk és a személyre szabott figyelem, amit itt kaptam, kulcsszerepet játszott abban, hogy mertem nagyot álmodni, és végül sikerrel jártam.
Összességében az IBS egy olyan közeg volt számomra, ahol nemcsak a tanulmányaimat végezhettem el, hanem gyakorlati tapasztalatokat is szerezhettem, inspiráló szakmai környezetben fejlődhettem, és olyan készségekre tettem szert, amelyek lehetővé tették, hogy most a világ élvonalába tartozó egyetemeken folytathassam a tanulmányaimat.
Máté története bizonyítja, hogy a tehetség, a szorgalom és a megfelelő oktatási és szakmai háttér együttesen határtalan lehetőségeket nyitnak meg a hallgatók előtt. Az IBS-en szerzett tudás és tapasztalat segítette őt abban, hogy magabiztosan pályázzon a világ vezető egyetemeire, és most egy újabb izgalmas fejezet előtt áll.
Gratulálunk ehhez a kiemelkedő eredményhez, és bízunk benne, hogy sikerei tovább ösztönzik hallgatóinkat arra, hogy merjenek nagyot álmodni, és kitartóan dolgozni céljaik eléréséért!
